STRATEGI: Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann presenterade förra månaden partiets valstrategi.
I boken Framtidsvalet 2010 drar Schlingmann upp de skiljelinjer som Moderaterna vill att valrörelsen skall präglas av.
Genom att försöka sätta bilden av Socialdemokraterna och definiera skillnaderna inom politiken hoppas Schlingmann lägga grunden för en framgångsrik valrörelse och fortsatt regeringsinnehav.
Om Schlingmann får bestämma kommer den politiska debatten att präglas av tre konfliktområden inför nästa val:
1. Sunda statsfinanser eller socialdemokratiska sedelpressar?
2. Arbetslinjen eller utbyggda bidragssystem?
3. Satsningar på välfärden eller höjda bidrag?
Moderaternas valkampanj under 2010 kommer bygga upp kring ”fem strategiska ingångsvärden”:
1. Fokus på samhällsproblemen och framtiden.
Vi vet att val handlar om framtiden. Vi ska fokusera på samhällsproblemen och möta väljarnas frågor kring vad vi vill göra den kommande mandatperioden.
2. Öppenhet och självdistans.
Vår kampanj ska präglas av öppenhet och självdistans.
3. Nätet som nav för kampanjen.
Nätet kommer att vara kampanjens nav och det som håller ihop vår valrörelse.
4. Många aktiva som tar egna initiativ.
Vi ska sänka trösklarna för att delta och värdesätta varje minut människor vill hjälpa oss.
5. En positiv kampanj som engagerar.
Vi har fokus på vår egen kampanj och vi talar om vår egen politik.
Enligt den senaste opinionsundersökningen från Synovate drar den rödgröna alliansen ifrån samtidigt som Moderaterna och allianspartierna backar till 45 procent. Socialdemokraterna går fram 2,3 procentenheter och de Rödgröna hamnar på 49,7 procent.
Men även om det är troligt att Moderaterna kommer att gå fram i opinionen efter partistämman i Västerås har man en bra bit kvar innan man kan leverera den tuffa valrörelse som Schlingmann förespår.
[…] The Campaign Dossier, Åsikter om Allt, jj.n, Christian Gustavsson, […]