Successful campaigns tell stories that provide the framework of meaning and significance for particular policy proposals.
William A. Galston, Brookings Institution
Välkommen till The Campaign Dossier!
Som titeln antyder koncentrerar sig bloggen främst kring frågor som berör relationen mellan media, kommunikation och samhälle.
Alla framgångsrika kampanjer måste – oavsett om det är inom politiken eller i någon annan samhällssektor som är beroende av PR – skapa positiva ramberättelser som kan ge mening åt mer specifika sakfrågor och förslag.
Politik kommunikation och PR påverkar varandra i större omfattning än vad man ofta antar. Detta är speciellt tydligt när det är dags för amerikanska presidentvalskampanjer. Här testar man ständigt nya tekniker.
Bloggen handlar därför mycket om olika aspekter av politik kommunikation och kampanjarbete.
Som strategi och kommunikationsrådgivare till politiker är det ofta uppenbart att många har svårt att bryta sig loss från det redan invanda och trygga.
Alla vill vara omtyckta. Så alla tänker, tycker och agerar precis som som alla andra. Med uppenbar risk att också försvinna i bruset.
Så förhoppningsvis kommer bloggen att ge ett lite annorlunda perspektiv på relationen politik och kommunikation än den vi brukar få oss till livs via svenska medier.
Som en lämplig attityd till både politik och bloggen kan man citera Edward I. Koch när han 1998 kampanjade i borgmästarvalet i New York 1998;
If you agree with me on nine out of twelve issues, vote for me. If you agree with me on twelve out of twelve issues, see a psychiatrist.
Med förhoppning om god läsning.
Ingemar Hansson
Trevlig blogg! Varför har jag inte sett den förut?
Hej! Mycket intressant inlägg om Obamas hantering av medierna, du har inte lust att publicera det på Second Opinion? Hör gärna av dig till oss i så fall, eller publicera inlägget direkt på sajten.
MVH Second Opinions redaktion
Hej,
Jag skulle vilja komma i kontakt med dig angående en tävling som pågår. En tävling där bloggare får en möjlighet att skriva ett inspirationsinlägg om kreativitet.
Låter det intressant? Kontakta mig så tar vi det vidare därifrån.
hero@prontocommunication.se
Mvh,
Hero Hamidi
Pronto för Södertörns högskola
”Som rådgivare till politiker kring strategi och kommunikationsfrågor är det ofta uppenbart att många inom politiken har svårt att bryta sig loss från det redan invanda och trygga.”
Har Du tipsat dom om RÄNTEBLUFFENS HELT förödande effekter på nationalekonomin ❓
Hej har du någon e-mail man kan nå dig på? Jag undrar om ditt blogginlägg om Sd idag kan publiceras på en antirasistiskt blogg, det var väldigt bra skrivet
Hej!
Har nu mailat dig.
mvh/ingemar
Hej Ingemar,
Jag kollar ofta in din blogg och läser den särskilt gärna när du skriver om amerikansk politik. Det gör jag också, med Washington som bas, och jag vill nu fråga dig om du skulle kunna tänka dig att länka våra två bloggar.
Du kan htita min Amerikablogg via http://klasbergman.com
Hälsningar
Klas Bergman
Hej Klas!
Trevlig och intressant blogg. Jag lägger gärna till den till min blogroll.
Hade du även tänkt dig en mer permanent länkning av våra bloggar?
mvh/Ingemar
Hej Ingemar. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Hör gärna av dig. /Jonas Morian