KAMPANJ: Alliansen vill sänka skatten med 92, 5 miljarder kronor enligt en intern socialdemokratisk rapport som Aftonbladet fått tag i.
Om detta är sant skulle det innebära att var tionde anställd inom välfärden – eller 100 000 personer – skulle tvingas sägas upp.
”Då har man räknat in alla borgerliga förslag som över huvud taget varit uppe till debatt – men det enda regeringen hittills uttryckligen lovat är fem miljarder i sänkt pensionärsskatt”, skriver Eva Buskas på Aftonbladet.
När till och med Aftonbladet antyder att detta är ett klart exempel på negative campaigning så finns det anledning att kolla siffrorna mer än en gång.
Hela upplägget från Socialdemokraterna påminner om ett klassiskt gammalt kampanjtrick.
I ett opinionsläge när det står nästan 50-50 mellan de två blocken är det alltid svårt att hitta fler väljare som man kan övertyga.
I ett sådant läge är det alltid lättare – mer kostnadseffektivt – att se till att motståndarens väljare inte röstar på ”sitt” parti än att lägga resurser på att hitta egna nya väljare.
Detta är hela kärnan i negative campaigning. Underminera förtroendet för motståndarens politik och du vinner valet.
Strategin påminner om den kampanj som fick Bo Lundgren (M) och Moderaterna på defensiven i valet 2002. Men tre omständigheter gör att Moderaterna i år har större möjlighet att neutralisera denna typ av attacker.
1) Moderaterna och Alliansregeringen i år har byggt upp ett betydligt större förtroende hos väljarna när det gäller att hantera statens finanser.
Regeringens arbete under mandatperioden framstår som betydligt mer solitt än vad Mona Sahlin och De Rödgröna kan visa upp.
2) Dessutom byggde siffrorna i 2002 års valrörelse – 130 miljarder – på Moderaternas egna beräkningar. Denna gång har både Fredrik Reinfeldt och partisekreterare Per Schlingmann gått ut och hävdat att rapporten inte är korrekt.
Reinfeldt har till och med hävdat att det handlar om ”rena lögner”.
Att man låter statsministern göra detta häftiga utfall visar att man inser riskerna och snabbt vill neutralisera attacken. Det tyder också på att Moderaterna känner sig säkra på sin sak.
3) Och just den snabba responsen från Moderaterna är den bästa garantin för att Socialdemokraternas bild inte sätta sig hos väljarna.
Men allt tyder på att Socialdemokraterna har valt strategi. Från och med nu kommer attackerna att följa på varandra över hela landet.
Om det är något Socialdemokraterna alltid har varit bra på så är det att koordinera sin politik och tala med en röst.
Med tanke på att Alliansens valmanifest dröjer, så är det svårt att göra någon annan beräkning än den de Röd-Gröna gjort.
Förra valrörelsen pratade Alliansen om att sänka skatten med ca 30 miljarder, det blev +100 under mandatperioden.
Nu pratar man om 20, men det blir??.
Så det är dags att komma fram med valmanifestet, och visa hur Alliansens tänkt!!.
Alliansen har ju haft 4 år på sig, att det då skall dröja till just innan valet är konstigt!!, snacka om att inte vilja visa sin politik!!.