KAMPANJ: LO som är Socialdemokraternas tyngsta allierade drar på måndag igång sin valkampanj. Deras valaffischer (och broschyr) kommer garanterat att synas i det offentliga rummet.
Men detta är också en av de mest negativa kampanjupplägg vi har sett så här långt i valrörelsen. Om någon kommer att stå som symbol gör negative campaigning i år så blir det säkert LO.
Affischerna kommer i två varianter. De ”negativa” har upp-och-nervända ministerporträtt med text om vad respektive politiker har ställt till med. De ”positiva” avbildar LO-medlemmar med text som beskriver deras kloka förslag.
En blogg påpekar att affischen med Fredrik Reinfeldt är retuscherad så att han har fått en mörk skäggstubb. Om det är sant är det ett klassist propagandatrick när man vill demonisera motståndaren.
Troligtvis handlar det mer om ljuset. Alla ministrarna är avbildade i mindre smickrande ljus som framhäver just sådana saker som skäggstubb. Alla är sjuktligt bleka medan LO-medlemmarna naturligtvis ser mycket fräscha ut – även de som har skägg.
Texten på de ”negativa” affischerna börjar dessutom alla med orden ”Den här mannen…” (alternativt ”Den här kvinnan…”). Klassiskt trick för att skapa negativa associationer.
En annan invändning är att de flesta affischerna har ett rent infantilt språk. ”Dunderdumt” och ”knaslågt” är värst på politikeraffischerna. Och på medlemsaffiischerna får vi stå ut med bl.a. ”extraklokt” och ”dunderrätt”.
Vem tror LO att man kommunicerar med? Småbarn?
[…] utom som nu också ska göra valaffischer. Om LO ville ha en snackis kring sina valaffischer har det lyckats, för mer negativ campaining har aldrig skådats i Sverige. LO har hängt foton på […]
[…] om att allt inte står rätt till för Mona Sahlin. Det kanske också förklarar den aggressiva kampanj LO har dragit igång mot […]
[…] att fackföreningarna fortsätter den negativa kampanj som LO tidigare drog igång med sina ”upp-och-ner”-affischer på Alliansens […]
[…] kan fråga sig om LO, precis som under förra valrörelsen, kommer att bli Socialdemokraternas attack […]