MEDIESTRATEGI Ingen kan ha undgått att se att alliansregeringen har gått på offensiv.
Genom att portionera ut godbitarna ur statsbudgeten i omgångar har regeringen lyckats politiskt dominera media under de senaste veckorna. Det senaste utspelet handlar om att rättsväsendet får höjda anslag – 785 miljoner kronor – i kommande budget.
Denna strategi förfinades på sin tid av Tony Blairs ”director of strategy and communications”, Alastair Campbell. Och även i Storbritannien var det tradition att budgeten först skulle pressenteras i parlamentet innan massmedia fick sätta klorna i den. Och även i underhuset knorrade oppositionen att det visade på bristande respekt för parlamentet att media fick höra om innehållet före parlamentarikerna. Men detta knorrande var till ingen nytta.
Att denna strategi kommer att vara framgångsrik är det inte tu tal om. Men det skall också bli intressant att se hur kommande opinionsundersökningar utfaller. Kommer alla fyra borgerliga partier att få se en uppgång eller blir det bara Moderaterna som får se förbättringar i väljaropinionen?
Alliansen kan känna sig nöjd med sin nya strategi åtminstone om man skall utgå ifrån oppositionens påtagliga irritation över att ha hamnat i medieskugga samtidigt som Mona Sahlin har fullt upp med att hantera att Vänsterpartiet som också vill vara med när Socialdemokraterna och Miljöpartiet försöker sy ihop ett samarbete inför valet.
Så håll ögonen på kommande väljarbarometrar – dessa kommer att ge den första indikationen på om regeringen skall lyckas ta sig ur ett unikt dåligt opinionsläge.
[…] 4 februari, 2009 av campaigndossier MOMENT 22: Denna blogg har tidigare framfört den rävsax som de mindre partierna kämpar emot i alliansregeringen. […]