Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Posts Tagged ‘Spindoktor’

RETORIK: Saab-affären rullar vidare och statsminister Fredrik Reinfeldt (M) fortsätter säga nej till att staten skall gå in med eget kapital.

Lyckoslantens Spara och Slösa

I dagens Rapport markerade Reinfeldt skillnaden till Socialdemokraterna;

Helt plötsligt ska den största riskkapitalisten bli staten ? som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta. Jag såg att Socialdemokraterna krävde detta. Då vill jag bara ge ett mycket tydligt besked. Det är inte vår linje. Jag är inte beredd att pantsätta Sverige. Jag är inte beredd att agera riskkapitalist åt välbeställda så som Mona Sahlin nu kräver.

Därmed har Reinfeldt dragit upp skiljelinjerna gentemot de socialdemokratiska kraven på ett sätt som skulle göra vilken spindoktor som helst lycklig.

I ett enda drag lyckas Reinfeldt med följande:

1. Att själv framstå som statsmannamässig och ansvarsfull.

2. Att få Mona Sahlin att framstå som oansvarig med statens och skattebetalarnas pengar. Reinfeldt blir ”Spara” medan Sahlin är ”Slösa”.

3. Att måla upp bilden av Mona Sahlin som vän med oansvariga ”riskkapitalister”. Samma kapitalister som vänstern traditionellt försöker knyta samman med ”högerkrafterna”.

4. Reinfeldt framstår som välfärdens försvarare. Detta medan Sahlin blir särintressenas försvarare. Koenigsegg Group och de Saab-anställda kommer alltid att vara färre än övriga i samhället – med eller utan jobb – som misstänker att statliga investeringar i riskprojekt kan komma att påverka regeringens förmåga att stötta ”riktiga” jobb.

Vad som dessutom förstärker bilden av regeringen som är välfärdens försvarare är att man nu signaler att man kan tänka sig att skjuta till resurser till de landsting och kommuner där just välfärden produceras. Vilket naturligtvis har välkomnats inom den fackliga rörelsen.

Till detta kommer att statsministerna nu också flaggar för eventuellt mer pengar till Arbetsförmedlingen för att bekämpa arbetslösheten. 

Inget dåligt resultat för ett soundbite på en minut.

Read Full Post »

Turkmeniscam - Ken SilversteinWASHINGTON: Ken Silverstein, redaktör på Harper’s magazine, Wallraffade bland Washingtons lobbyister och PR-byråer för att undersöka om någon firma ville jobba för stalinistdiktaturen i Turkmenistan.

Silversteins alter ego ”Kenneth Cole” utgav sig för att representera en fiktiv grupp av finansiärer – Maldon Group – som var intresserade av att förbättra relationerna mellan USA och president Kurbanguly Berdymukhamedovs nya regim i landet.

Föga förvånande var det inga problem för Silverstein att få napp. Ingen av de fyra mest intressanta – APCO Worldwide, Carmen Group, Cassidy & Associates och The Livingston Group – tackade nej till att inleda ett samarbete.

Resultatet av granskningen blev till sist den mycket underhållande boken Turkmeniscam: How Washington Lobbyists Fought to Flack for a Stalinist Dictatorship (Random House, New York).

Read Full Post »

lo_landsorganisationenKRISHANTERING: Expressen har erkänt att man har intervjuat och fotograferat fel (!) Wanja Lundby-Wedin. Men är inte detta snarare en orkestrerad motattack från LO:s spindoktorer?

Det hela luktar avledningsmanöver från LO. Om så skulle det få den positiva effekten för Lundby-Wedin att Expressen skulle misskrediteras i utomståendes ögon.

Wanja Lundby-Wedin skulle då kanske också få tid att hämta sig och planera sitt försvar och kraven på hennes avgång skulle kanske dessutom minska. 

Mycket är märkligt med hur denna historia har utvecklats.

1) Är det inte bra märkligt att en person som ser ut som Wanja Lundby-Wedin dyker upp vid Lundby-Wedins hem där journalisterna väntar?

2) Är det inte också bra märkligt att denna Wanja Lundby-Wedin-kopia inte talar om för Expressen att hon inte är LO-basen? Det borde vara en naturlig reaktion från en helt vanlig ”Svensson” som omringas av journalister och fotografer.

3) Expressen uppfattade dessutom att Wanja-kopian först bekräftade att hon var den riktiga Wanja Lundby-Wedin.

4) Enligt Dagensmedia.se har kvinnan själv kontaktat Expressen och meddelat att hon inte är Lundby-Wedin. Det är inte omöjligt att en privatperson kontaktar en tidning om man uppfattar att något har blivit fel. Men det hör inte heller till vanligheterna.

Expressen 25 maj 2009

Expressen har tidigare avslöjat att Wanja Lundby-Wedin och Sture Nordh (TCO) har tillbringat tid på LO:s lyxhotell och nu riskerar att granskas av skattemyndigheterna.

Efter hemkomsten till Stockholm ville Expressen fotografera och ställa följdfrågor till Lundby-Wedin. Nu har det visat sig att det inte var LO-basen som tidningen intervjuade.

Och nu ber Expressen om ursäkt.

Read Full Post »

extrabladetKÖPENHAMN: Att politiker har problem med krognotor är inget nytt. Danska kvällstidningen Ekstra Bladet har granskat Venstres politikers ”orgie af mad, øl og spiritus” som skattebetalarna har fått betala.

Den senaste i raden är Søren Pind som under sin borgmästarperiod i Köpenhamn som vid ett tillfälle lyckades dricka- och äta för 1635 dkr och vid ett annat för 3424 dkr.

Det nya nu är att statsminister Anders Fogh Rasmussen (v) har blivit indirekt inblandad eftersom hans tidigare pressrådgivare – eller spindoktor som danska medier kallar dessa – Michael Kristiansen deltog vid ett tillfälle.

Pind själv kan möjligtvis räddas av att han anser att händelsen nu ligger långt tillbaka i tiden och att oppositionen – än så länge – ligger förhållandevis lågt. Om Ekstra Bladet fortsätter med fler avslöjanden om andra politiker kommer just denna historia kanske att hamna i bakgrunden.

Eller som han själv uttrycker det;

Diskussion är uden mening.

Om det blir fler pinsamma avslöjanden kring venstre politiker kommer fokus snabbt att hamna på statsministern istället.

Spindoktorn själv– numera politisk kommentator och kommunikationsrådgivare – svarar inte direkt på frågan om Pind borde betala tillbaka pengarna;

Mit synpunkt er, at politikere bør betale selv, når det er privat.

Ekstra Bladet (pappersversionen den 29 januari 2009);

Opfattede du den pågældende middag som privat?

Michael Kristiansen;

Jag lever af, at man kan drikke en kop kaffe eller spise en middag med mig, uden at indholdet af samtalen ender i Ekstra Bladet eller andre steder, så derfor vil jeg heller ikke udtale mig om indholdet af den pågældende middag.

Hvis nogen inviterer mig på middag, udspørger jeg da ikke vedkommende om, hvorvidt han eller hun nu også selv belaler.

Read Full Post »

DANSKA WEEKENDAVISEN gick härförleden ut i ett angrepp på den sammanblandning av rollerna som har skett inom politik och media.

Hans Mortensen, politisk journalist och sedan 1995 bevakare av det politiska livet kring Christiansborg för Weekendavisen, efterlyste en regel mot vad han kallar ”politisk kvaksalveri og falske doktorer”. 

Anledningen är att f.d. politiska rådgivare och spindoktorer tar en allt större plats i den politiska debatten i dansk media. Och dessa politiska kommentatorer saknar respekt för traditionell journalistik som måste bygga på objektivitet och källgranskning.

För dessa nya kommentatorer handlar allt om vilken politisk agenda som kan ligga bakom en nyhet. Deras kommentarer handlar bara om spekulerar och intriger kring det politiska spelet. Vem har läckt vad till vem och varför? För detta behövs inga källor eller egen research, skriver Mortensen.

Detta är följdriktigt, enligt Mortensen, eftersom dessa politiska kommentatorer lever i en värld där sammanblandningen av de olika rollerna är total. Kommentatorerna kan därför inte förstå att andra kanske skriver utan att ha en egen politisk agenda som man vill gynna.

Mortensen riktar speciellt sin kritik mot två av Danmarks mest kända politiska kommentatorer – Peter Mogensen och Niels Krause-Kjær.

Mogensen, redaktionschef och politisk kommentator på Politiken, var ”sekretariatchef” och politisk rådgivare åt den socialdemokratiske statsministern Poul Nyrup Rasmussen mellan 1997-2000 medan Krause-Kjær – under en kort period spindoktor åt Konservative Folkeparti – bloggar på Berlingske Tidende om tendenser i dansk politik.

Till detta skall läggas att Mogensen har ett eget program på TV2, samma kanal som under senaste valrörelsen inte längre ville utnyttja Henrik Qvortrup, chefredaktören på Se & Hør, eftersom denna tidning hade gjort ett negativt reportage om Naser Khader, partiledare för Ny Alliance, och därmed hade blivit aktör, snarare än bara rapportör i valrörelsen.

Og sandelig om ikke også Krause-Kjær blev TV-expert i den konkurrerende kanals udsendelse Jersild og Spin, hvor han afløste samme Qvortrup, der jo var diskvalificeret, fordi han var politisk aktør.

Och även om båda kanalerna har sina egna journalister väljer man istället att låta externa ”experter” lägga ut texten kring politiska händelser.

Indkaldelsen af de to experter/aktører er klare symptomer på at spin- og kommunikationssygen især har ramt tv-stationerne.

Hans Mortensens lösning – inte allt för allvarligt menat får man anta – är att sätta upp regler mot denna form av politiskt kvacksalveri som skulle motsvara de etiska reglerna för riktiga läkare.

Att för att leva upp till devisen ”ett äpple om dagen håller spindoktorn från dörren”.

Read Full Post »