Feeds:
Inlägg
Kommentarer

Posts Tagged ‘Radovan Karadzic’

JAKTEN PÅ SNABBA nyheter gör det frestande för många redaktioner att hoppa över seriös källgranskning.

När Radovan Karadzics arresterades var det många som lät sig luras av en hemsida som påstods tillhöra krigsförbrytarens alter ego Dragan Dabic.

International Herald Tribune rapporterar att trots att dragandabic.com genom en enkel sökning visade sig ha sats upp efter Karadzics arrestering och att den även därefter kontinuerligt uppdaterades var det många i nyhetsvärlden som föll för bluffen.

Bluffmakaren Tristan Dare beskrev sig som en ”media artist who specializes in masterminding viral ‘guerrilla style’ interactive online performances.”

I en intervju påstod Dare – vars identitet inte gick att bekräfta eftersom han bara lät sig intervjuas via en slumpvist registerad e-postadress som anknöt till den som registrerat hemsidan – att han var en ”citizen of the world, and currently resides in the global village.”

Hela poängen med bluffen var enligt Dare att lura journalister och andra Internet användare. Kritiken mot hemsidans tråkiga design var också ett medvetet drag;

It was supposed to be a ‘personal site’ of an ‘old man’ living in some drab post-Communist country not exactly known for a stellar Web design. It was supposed to be believable.

På hemsidan var även inlagt ”10 favorite ancient Chinese proverbs as selected personally by Dr. Dabic” varav det sista var en tydlig pik riktad mot media;

A wise man thinks with his own head – while an ignorant one follows the mainstream mass media news and reports.

Hemidan angav också e-postadessen healingwounds@dragandabic.com. Någon som vill testa?

Read Full Post »