VAL 2014 | Kristdemokraterna får priset för att ha tagit fram den mest innehållslösa valaffischen av alla i årets EU-val.
”Rätt agenda i Bryssel”. Men vilken agenda? Denna slogan säger inget överhuvudtaget om det politiska innehållet. Vilken politik innehåller denna agenda?
Affischen är patriotiskt blågul. Kanske hoppas man att vi skall läsa detta som att Kristdemokraterna kommer att sätta Sveriges intressen främst. Eller så har man inte tänkt alls.
Troligtvis vill man att väljarna skall associera ”agenda” med SVT: s program Agenda där toppkandidaten Lars Adaktusson en gång var programledare. Frågan är bara hur många som minns detta idag.
”Skicka en envis journalist till Bryssel”. Även denna affisch saknar ett riktigt politiskt budskap som kan ge väljaren vägledning.
Men den ger åtminstone en känsla av att partiet vill ha en representant i Bryssel som vågar snoka upp och avslöja allt skumt som måste förekomma inom EU:s byråkrati.
Mer: Kristdemokraternas valaffischer i Europaparlamentsvalet.
[…] här i valtider är det lätt att få uppfattningen att partiers enda uppgift är att sälja en produkt till väljarna. Men faktum är att de har flera andra grupper av intressenter att ta […]