IMAGE | Det cirkulerar många skämt om partiledaren för Labour i Storbritannien. Men det är kanske något Ed Miliband kan bjuda på.
“A new cruel joke is doing the rounds about Ed Miliband: that the Labour leader is like a plastic bag stuck in a tree. No one is sure how he got up there, but no one can be bothered to take him down”, skrev t.ex. Fraser Nelson i The Spectator.
Ett annat skämt är att utmåla honom som en av figurerna i ”Wallace & Gromit”. Både New Statesman och The Spectator har haft tidskriftsomslag på temat.
Ovanstående bygger vidare på temat och kombinerar det med en valaffisch från Conservative Party; ”New Labour. New Danger.” från 1979
Texten på affischen från reklambyrån Saatchi & Saatchi, som egentligen lanserades månader innan själva valrörelsen, lyder:
One of Labour’s leaders, Clare Short, says dark forces behind Tony Blair manipulate policy in a sinister way. ”I sometimes call them the people who live in the dark.” She says about New Labour: ”It’s a lie. And it’s dangerous.”
Även om de konservativa förlorade valet kom Tony Blair snart att uppfattas som just manipulativ.
Hur mycket affischen bidrog till detta kan naturligtvis diskuteras. Valaffischer spelar trots allt mindre roll än vad en regering verkligen gör när man väl fått makten.
Poängen här är att tidskriftsomslaget knappast skulle fungera om läsarna inte minns originalet. Om affischen varnade för en ”ondskefull” Blair så varnar omslaget snarare för vad som kan hända om en ”inkompetent” Miliband tar över.
En kampanjaffisch från 90-talet hjälper därmed Tories – via media – att definiera hur väljarna skall uppfatta Ed Miliband inför valet 2015.
Men Miliband och Labour behöver kanske inte bry sig alltför mycket. Det är trots allt valresultatet som gäller. Och alla opinionsundersökningar pekar mot ett regeringsskifte efter nästa val.
Läs mer: “Miliband spinner embraces Wallace and Gromit resemblance”
Kommentera