VAL 2014 | Partierna har börjat så smått med sina valkampanjer inför EU-valet. Piratpartiet verkar mest försöka vinna på vad man gjort.
Tydligen har man mer eller mindre utan hjälp stoppat ACTA-avtalet, skyddet våra personuppgifter och sett till att vi snart får en upphovsrättsreform.
Phew! Inte illa för ett parti med bara två mandat. Men vad man tänker göra framöver är lite mer otydligt.
Man säger sig vilja arbeta för en ”human och rättssäker” flyktingpolitik, som dessutom utgår ifrån ”individens rättigheter” samt stärka stödet för ”hbtq-personer inom hela unionen”.
Man får lätt känslan att det inom partiet finns en viss osäkerhet om vad man är och vad man vill vara. Och har man tagit de stora striderna så är det kanske inte konstigt om man känner sig lite krigströtta.
Men vilken valstrateg som helst kan intyga att det nästan är omöjligt att vinna på vad man gjort. Väljarna vill veta vad man tänker göra framöver.
Den otydliga profilen är i bästa fall resultatet av att man insett att partiprofilen varit lite väl tunn för att man skall klara ännu en valrörelse. Piratpartiet är inte längre ”the new kids on the block”.
Istället satsar man på att lägga sig så nära som möjligt de caffè latte drickande storstadsborna med någon form av vänsterliberala, feministiska åsikter.
Lite som om man blandade samman Mona Sahlin och Gudrun Schyman med en liten skvätt socialliberalism à la Bengt Westerberg.
Men klarar man inte av att vara tydligare i ett flygblad riskerar man inte heller kunna entusiasmera väljarna.
Flyern på bilden berättar, i ordning:
1. Vilka de är
2. Vad de gjort
3. Vad de vill göra
och avslutar med en länk till mer information + länk för att gå med i partiet.
Du verkar ha på dig några superkritiska glasögon och kritiken främst ligga i att deras åsikter inte ligger i linje med dina.
Hej!
Tack för kommentaren. Du har en poäng att jag är kritisk. Å andra sidan försöker jag vara lika kritisk mot alla partier.
Min kritik just här handlar mer om den politiska kommunikationen.
1) Varför sätta ihop ett flygblad, trycka upp det för stora pengar och engagera människor som delar ut det och samtidigt inte lägga ner mer tid på att formulera ett tydligare politiskt budskap.
2) Min andra kritik är att budskapet om vad man vill göra nästa mandatperiod är aningen vagt. Idag kan i stort sätt alla partier skriva under på dessa punkter. Detta ger en känsla av att partiet inte vet riktigt vad man skall göra framöver och därför väljer ett budskap som ingen kan ha något emot bland stora målgrupper. Faran är att man blir så vag att ingen riktigt ”går igång” på det.
Det är sant att man har möjlighet att surfa vidare in på deras hemsida för att hitta mer information. Men hur många gör det när man får ett flygblad i handen? Risken för PI är att man kastat bort en möjlighet att få ut sitt budskap via den kanal man valt just vi detta tillfälle (d.v.s. flygblad).
Piratpartiet är inte det enda partiet som sätter ihop ganska meningslöst kampanjmaterial. Här är ett exempel från Moderaterna: https://campaigndossier.wordpress.com/2012/06/11/politisk-kommunikation-moderat-varkampanj-utan-innehall/
mvh/Ingemar