SATIR | ”Everything in politics is spin, and spin equals hypocrisy, and hypocrisy rules”, skriver satirtidskriften Mad i sitt valnummer.
Det heter att kärleken är blind. Det skulle lika gärna kunna sägas om de politiska kampanjstabernas sätt att beskriva sina presidentkandidater.
Den politiska logiken kräver att den egna kandidaten alltid måste framställs i positiv dager medan motståndaren beskrivas så negativt som det bara går.
Mad har tio exempel på hur det politiska perspektivet avgör hur man försöker kommunicera sin och motståndarens agerande. Här är fem:
If their candidate changes his position on the issues…he’s a ”no-principled flip-flopper.”
If your candidate changes his position on the issues…his views are “evolving”.
[…]
If their candidate changes his stump speech around the country…he’s “pandering.”
If your candidate changes his stump speech around the country…he’s “addressing regional concerns.”
[…]
If their candidate takes money from Super PACs… he’s “trying to buy the election.”
If your candidate takes money from Super PACs…he’s “leveling the playing field.”
[…]
If their candidate is a well-educated millionaire… he’s “an out-of-touch elitist.”
If your candidate is a well-educated millionaire… he’s “an American success story.”
[…]
If their candidate is hawkish on defence…he’s “recless.”
If your candidate is hawkish on defence…he’s “keeping America safe.”
Bild: Tidskriftsomslaget är Mad nr 517, oktober 2012.
Kommentera