KOMMUNIKATION: Tydligen laddas det upp 35 timmar filmklipp på YouTube varje minut. Thomas Pettersson på Expressen har skrivit en intressant artikel om fenomenet som kan göra vem som helst till kändis på några minuter.
De flesta klippen som verkligen brutit igenom mängden och stuckit ut är faktiskt de som inte haft syftet att just slå igenom. Det har mera slumpmässigt blivit en snackis som med hjälp av viral spridning fått genomslag.
Tomas Johansson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet:
– Vi lever i en individfokuserad tid och med medierna och internet har denna kultur exploderat. Det handlar om att många drömmer om att bli hörda och sedda. Vi tänker på vårt yttre, vår kropp. Vi plastikopererar oss och vi tänker på vår stil på ett helt annat sätt än tidigare. Dessutom lever vi i en kändiskultur. Vi söker bekräftelse och i dag har vi alla möjligheten att faktiskt lyckas nå ut via nya kanaler. You Tube inte minst. (…)
Kommunikationskonsulten Magnus Wallin säger:
– Generellt kan man säga att webben driver mot rörligt innehåll. You Tubes existens är naturligtvis central i denna utveckling.
Kommentera