AFFISCHER: Torr, trist och träaktig. Det finns många synonymer som man kan använda för att beskriva årets valaffischer. Vilket parti som är tråkigast är hårfin.
Inget parti har i år kommit med någon riktigt bra affisch som kan entusiasmera väljarna. Men affischernas roll i en valrörelse är inte heller primärt att engagera utan att påminna.
Glöm inte oss när ni skall gå och rösta! – är vad affischerna vill säga till väljarna. Detta borde dock inte hindra partierna att åtminstone försökte vara relevanta med politiska budskap. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Dessutom är det bra märkligt att man inte tar chansen att försöka profilera sina partier med tydliga budskap. Politisk reklam kräver ju trots allt att man gräver djupt i partikassan.
Minst tråkiga är nog Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Miljöpartiet får ett pluspoäng för budskap som också är lite småroliga (OBS! Roligt i politiken är relativt!). Miljöpartiet vågar dessutom använda affischer med texten på engelska.
Och Marita Ulvskog och Mona Sahlin – som har fått kritik för sin extrem makeover – försöker åtminstone låta relevanta i texten.
Kommentera