GRÄSRÖTTER: Medias bevakning av FRA – när bevakningen väl kom igång – har handlat mycket om hur gräsrötter fick politikerna att backa efter att man hade lyckats skapa den första riktiga svenska bloggstormen. Detta sågs som det stora genombrottet för bloggarna som nyhetskapare och påtryckare.
Att denna ”bloggbävning” till stor del fick stöd av PR-byråer och PR-konsulter – frivilliga eller anlitade – för att påverka media och politiker har Dagens Nyheter granskat i ett reportage med uppföljande ledarartikel.
Konstgjorda gräsrötter – eller astroturf som det engelska ordet lyder – är ett ”grassroots program that involves the instant manufacturing of public support for a point of view in which either uninformed activists are recruited or means of deception are used to recruit them.”
Även om man inte kan kalla FRA-motståndarna för oinformerade eller vilseledda så kan man inte heller kalla deras kampanj för folklig längre.
I och med detta har debatten kring FRA gått in i ett nytt läge. Dessa ”gräsrötter” kommer fr.o.m. nu att behandlas som vilket särintresse och påtryckargrupp som helst. Det kommer att vara svårt att hävda att man trots allt har ”lite av oskulden kvar”. Antingen är man oskuld eller så är man det inte.
Redan har oron spridit sig om man får tro Dagens Media som har intervjuat Patrik Westander vars PR-byrå – Westander PR – var den enda som namngavs av Dagens Nyheter. (Detta troligen för att man är den enda PR-byrå som öppet har redovisat sin arbetsgivare på nätet.)
Att Piratpartiet – med partiledaren Rickard Falkvinge i spetsen – var tidigt ute var naturligt med tanke på att integritetsfrågorna står i centrum för deras strategi för att slå igenom politisk i kommande val.
När det gällde de andra partierna – eller utvalda representanter från partierna – behövdes det lite ”massage” för att få igång aktiviteter mot FRA lagen;
Den 7 oktober lämnade Miljöpartiet och Socialdemokraterna in sin motion om att upphäva FRA-lagen. Den undertecknades av Peter Eriksson (MP) och Mona Sahlin (S). Men innehållet var redan känt bland FRA-motståndarna. ”Vi skrev den version av texten som MP godkände internt, sen skrev S till några fler saker. Ett avsnitt kapades också av S”, skriver Mikael Nilsson i ett mejl till DN och förklarar att det var han och två andra bakom stoppafralagen.nu som förde pennan i motionen.
Motionen skickades på förhandscirkulation även till pr-konsulten Erik Lakomaa:
– Det var många kockar inblandade där. Min roll i det hela var att se till att den blev acceptabel på båda sidorna blockgränsen så att det fanns förutsättningar för att få en majoritet för den. Motionen är skriven på ett språk som skulle kunna vara folkpartisten Birgitta Ohlssons. Det finns ett politiskt kodspråk. Vissa ord är acceptabla för en folkpartist. Om oppositionen ska ha en möjlighet att få med sig folkpartister måste motionen skrivas på folkpartistiska.
Så var det med den folkliga gräsrotskampanjen!
Med tanke på Miljöpartiets uttalade motstånd mot professionella lobbyister kan man undra vad partiet tycker om att man nu tillsammans med Telia Sonera har varit med om att försöka påverka riksdagens ledamöter att fatta beslut till ekonomisk nytta för teleoperatörerna?
Kanske Peter Eriksson och Maria Wetterstrand tycker att ändamålen trots allt helgar medlen?
Eller så kan man se en helt annan bild av DNs s.k. efterforskningar:
http://bloggsam.mindrelease.net/2009/03/02/gammelmedia-forklarar-krig/
Miljöpartiet har väl inget emot lobbyister. De ville till och med sätta Westander som deras representant i krigsmaterielinspektionen.
Snarare är det så att det bara finns ett litet antal konsulter som förstår sig på hur Miljöpartiet fungerar och därför kan göra något vettigt där.
Det är väl inte så konstligt att det av alla hundratals PR-konsulter i Sverige är just Westander och Lakomaa som skall ha varit inblandade i frågan som gällde att få med Miljöpartiet. Lakomas kopplingar till Folkpartiet är ju också kända vilket förklarar hans roll.
Hade det varit moderaterna som skulle påverkas skulle det snarare ha varit Kreab och Prime som figurerat.
http://www.detrodausa.blogspot.com/
Usch jag blir så provocerad av DNs artikel. En massa människor engagerar sig, några hyr in hjälp av en PR-byrå. Och då anses plötsligt allt engagemang fejkat? Det dummaste jag hört.
Mkt provocerande.
Dåligt underbyggt resonemang.
En enmans- PR-byrå som kan styra hela den politiska oppositionens agenda? Med en budget på sannolikt ett par hundra tusen? Den vill jag hyra!
[…] | Är det någon som längre minns den hysteriska debatten kring FRA och hoten mot den personliga […]