INSTALLATION: Efter att ha snubblat på presidenteden tog så äntligen Barack Obama steget från att ha varit President-elect till President.
Installationstalet levererade vad man kunde förvänta sig även om det inte var mer än så. Talet innehöll lite av varje för att alla skulle känna sig berörda och kunna identifiera det viktigaste från presidentvalskampanjens retorik.
Talet innehöll inte några retoriska höjder (vilket man hade kunnat förvänta sig), men inte heller – vilket var fullt naturligt – några politiska överraskningar. Om något så försökte Obama snarare balansera mellan att inspirera och att kommunicera mer realistiska förväntningar hos amerikaner och omvärlden om vad han på kort tid kan åstadkomma.
Att säga att förväntningarna är stora på Obama är att uttrycka sig diplomatiskt. Det kan nu vara på sin plats att summera hur Obama hanterade denna långa övergångsperiod – transition – mellan att ha blivit vald och installationen som USA:s fyrtiofjärde president.
Från första stund som President-elect började Obama och hans medarbetare arbetet med att mycket medvetet sätta agendan och forma dialogen med det amerikanska folket. Mycket skickligt tog man initiativet för att tidigt definiera problemen som landet stod inför samtidigt som sände signalen om att en ekonomisk återhämtning skulle komma att ta tid.
För Obama har det varit viktigt att ingjuta mod i landet och uppmana kongressen att visa politisk handlingskraft men också att sänka alla överdrivna förväntningar utan att riskera att destabilisera landet och skapa pessimism hos befolkningen.
His aides said Obama had studied the way Franklin D. Roosevelt approached the first 100 days of his presidency, and in particular had seized on the notion of Roosevelt having a ”conversation with the American public” to try to prepare it for a difficult time.
Med hjälp av den senaste tekniken har man försökt bygga upp stödet hos allmänheten bl.a. genom att låta experter via YouTube diskutera komplicerade ekonomiska problem.
Obama själv utnyttjade tiden som President-elect genom att ge intervjuer och presskonferenser, hålla tal och resa runt och träffa människor.
Målet är att bearbeta kongressen så att man här driver igenom de nya ekonomiska förslagen med tillräckligt stort stöd från republikanerna för att president Obama skall kunna hävda att han har hela landet bakom sig.
Men även om Obamas medarbetare förnekar att man vill driva hem sitt budskap genom att använda samma strategier som för politiska kampanjer är det uppenbart att Obama kan förvänta sig organiserat stöd även utanför Vita huset.
Brad Woodhouse – politisk strateg för demokraterna under valkampanjen – har t.ex. samlat 25 organisationer som skall driva på och försöka influera politiker och bygga stöd för Obamas ekonomiska stimulanspaket hos allmänheten.
Pengar samlas in för köpa reklamplats i tv och kontakter har tagits mellan Woodhouse och Obamas egna strateger. Eller som Woodhouse uttrycker det;
We’re doing this with the notion that if we can help in any way, even at the margins, to make this any easier on Obama it will preserve some of his political capital.
Blue green world
Drakar som flyger över horisonten
USA= förintas (20% tar 50% av jordens resurser)
Sverige-Finland ska bli en supermakt (den sista)
Resten kan utplånas
http://www.bluegreenworder.blogspot.com/